Ergonomi i hemmet på arbetstid

Hej alla,

I och med den Coronakrisen vi alla är påverkade av, så tänkte vi att ett bra ämne att diskutera på arbetsplatsengbg.se var ergonomin i vårt hem när vi arbetar på distans. Det är många företag idag som har permitterad sina anställda och med permitteringen har också hemarbetet blivit allt vanligare.

Så, nu blev ditt hem din arbetsplats, vad behöver du tänka på då kring ergonomin?


Även om att sitta i soffan med din laptop en 8 timmar i sträck låter som en kanon idé, är det kanske inte det bästa du kan göra för dig och din kropp. För att du ska må bra i både nacken och ryggen är det viktigt att du sitter rak och inte har en allt för böjd nacke. Sitter du i soffan, försök att använda dig av kuddar så att du sitter rak, annars testa att sitta in i köket på ditt köksbord. Det här är en bra sak att göra, om du kan pendla mellan olika lägen, då det inte är bra att sitta för länge i samma position är det en mycket bra sak att varva mellan soffa och köksbordet.

När du sitter hemma är det mycket mer annorlunda än när du är på kontoret. På ett kontor händer det grejer hela tiden, du ska hämta kaffe, du ska gå på ett möte, du ska dricka ett glas vatten, du ska hit och du ska dit. Det där gör att du byter position och även byter ditt mentala fokus. Därför är det viktigt att när du är hemma också tar pauser från ditt jobb, för i och med att de ovannämnda scenarios händer på ett kontor är det med störst sannolikhet så att dessa små förändringar i under en arbetspass inte händer hemma hos dig.

En annan viktig faktor att tänka på är ljuset du använder, även om det låter mysigt med halvdragen gardin, låg ljuslampan och vem vet kanske jobba med kaminen på, så är det viktigt att tänka på att ljuset du använder ska vara inte för mörkt och inte för ljust så du inte anstränger dina ögon mer än vad du behöver.

Ja, det här är några tips från coachen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *